
PRESS COUNCIL OF INDIA 
 

Sl. No  13                        File No.14/312/08-09 PCI 
 
Prof. V.K.Paul,    Vs.  The Editor, 
Prof. & Head, Deptt. of Pediatrics,   The Times of India, 
AIIMS, New Delhi.      New Delhi. 

ADJUDICATION 

Facts 

 This complaint dated 11.10.2008, has been filed by Prof. V.K.Paul, 

Professor and Head, Department of Pediatrics, All India Institute of Medical 

Sciences, (AIIMS), New Delhi against the Times of India, New Delhi for 

publication of an allegedly inaccurate, misleading and irresponsible news item 

captioned ‘49 babies die during clinical trials at AIIMS’ ‘Hosptial: Trials Not To 

Blame’ in its issue dated 18.8.2008. It was published in the impugned news item 

that as many as 49 babies, many of whom hadn’t even celebrated their first 

birthday, have died at the All India Institute of Medical Sciences while being 

subjected to clinical trials for testing new drugs and therapies over the last two 

and a half years. It was further published that responding to a Right to 

Information (RTI) query on clinical trials on babies, the AIIMS administration 

admitted that of the 4,142 babies – 2,728 of whom were below the age of one – 

who were enrolled for clinical trials by institute’s department of pediatrics, 49 

had died since January 1, 2006 during which the department conducted 42 sets 

of trials on babies. 

 The complainant has alleged that the impugned news item was 

objectionable as it was unverified, inaccurate and contained misleading report 

which violated the norms of journalistic conduct on two counts; namely (i) 

accuracy & fairness and; (ii) pre-publication verification of facts. He drew the 

attention of the respondent vide letter dated 11.10.2008 and demanded 

publication of the true facts to undo the damage but to no avail. He thus 

requested the Council to take necessary action in the matter. 

 

Written Statement 

 The respondent in its written statements dated 2.2.2009 has denied that 

they had offended or violated in any way, the professional norms of journalistic 

conduct and also denied that the news item in question was carried to malign 



the name of the Institute. The respondent submitted that the impugned news 

item was based on the information received from the Institute on an RTI 

application and also incorporated the version of the institute which showed that 

due care had been taken and the respondent had acted very fairly. The editor of 

the newspaper got hundreds of letters in a day and it was practically not possible 

to respond each and every letter or to publish them in the newspaper more so 

when the comments / response of the AIIMS had already been carried in the 

news item itself, stated the respondent.  The respondent denied that the title of 

the article in question was a distorted speculation as the number of infants under 

the age of one year who were used for clinical trial since January 2006 was much 

higher than the number of infants who died since January 2006. As per the 

information received through RTI application, the number of infants who died 

was 49, which is correct and the title does not say all were under the age of one 

year. The word ‘many of whom’ were used which makes it clear that there was 

no speculation as alleged, added the respondent. By writing that clinical trials are 

cheaper in our country does not in anyway malign the Institute as it is a general 

statement applicable to clinical trials done in our country, stated the respondent. 

The respondent further denied that the reporter relied on the RTI application for 

journalistic mileage by tarnishing the image of AIIMS but the impugned article 

carried the comments of Shri Rahul Verma and the comments of the Institute. 

Counter Comments 

 The Complainant in his counter comments dated 27.3.2009 has reasserted 

that the respondent newspaper did malign the name of the Institute, which can 

be judged by the responses received from the readers of the news item on the 

website of the respondent newspaper. He added that fairness of the news report 

had been affected adversely because of omission of details of the institute’s 

response on the front page of the main article, greater and unjustified weightage 

given to the story of the RTI applicant, selective and piece-meal use of 

information and citing of information about clinical trials were out of context.  

The complainant further submitted that the act of not bothering about the letter 

written by the Faculty and Scientists of All India Institute of Medical Sciences 

showed the insensitive and irresponsible attitude of the respondent firstly 

because the letter submitted to the respondent reflected the view of the affected 



party who has a right to fair opportunity for airing their standpoint and response 

to the allegations and secondly, the authors of the letter represent the 

academics who have served the nation and its people, particularly the poor with 

distinction. By ignoring this legitimate request from such a group of citizens, the 

newspaper is guilty of perpetrating its own distorted and misleading version, 

added the complainant. He further stated that the impugned report clearly 

claimed that rituximab is being used by AIIMS for treating chronic focal 

encephalitis and if the basis of the report is the RTI response only, then on what 

basis has this statement being made. It is a pure imagination / assumption on 

the part of the reporter which is a clear case of violation of norms of accuracy 

and fairness, asserted the complainant. 

Arguments 

 The matter came up for hearing before the Inquiry Committee on 

20.07.2009 at New Delhi. There was no appearance from either side. However 

the complainant vide his letter dated 17.07.2009 requested for adjournment. The 

Inquiry Committee acceding to the request adjourned the matter.  

 The matter again came up for hearing on 14.12.2009 at New Delhi. Prof. 

V.K.Paul, complainant appeared in person along with Shri Shohit Chaudhry, 

Advocate. There was no appearance on behalf of the Times of India. The 

complainant and his Counsel proceeded to argue the matter and submitted that 

the impugned publication dented the image of the department intentionally. The 

heading that the babies are dying in clinical trials gave an impression that  the 

doctors of AIIMS are butchers. The respondent misquoted the facts and mixed 

up with fiction and thus made unfair scrutiny. The complainant submitted that 

endeavour of a doctor remains to save life and for that purpose safe medication 

is given to the patient. The clinical trials conducted on patients on death bed are 

an attempt to save them and also to conduct tests to save lives in future. The 

complainant’s counsel relied on two points raised in the complaint in respect of 

accuracy and pre-publication verification and submitted that the respondent 

indulged in irresponsible reporting, in not checking the accuracy. So far as the 

basis of the impugned report, the complainant submitted that the complainant’s 

institution had given point-wise reply to 13 questions of Shri Rahul Verma and it 

was sent to atleast 20 newspapers, who unlike the respondent, contacted them 



for their response and decided not to carry the report after listening to their 

version. The complainant submitted that they have got all round support and 

even the WHO had written to them backing on the issue. The complainant 

desired that some guidelines should be framed for reporting on scientific issues. 

The complainant submitted that the version of AIIMS reported in the impugned 

news item was not given by him being head of the Pediatric Department. The 

newspaper might have contacted some official, which was not as per his 

authority. The complainant further submitted that the official rejoinder was 

issued on the next day and the Press Release was also issued but the respondent 

did not cover the same nor respond. The complainant requested that their 

grievance would be mitigated to an extent if their rejoinder is published 

prominently by the Times of India. 

Report of the Inquiry Committee 

 The Inquiry Committee considered the records of the case and the 

arguments put forth by the complainant before it. The Inquiry Committee noted 

the complainant’s submissions that the Times of India report based on an RTI 

query gave an impression to the readers that a large number of babies had died 

due to clinical trials at AIIMS, although the fact was that the 49 deaths during 

clinical studies were due to treatment modalities under trial, and also due to high 

risk and serious disease conditions such as sepsis and respiratory failure 

receiving life support. The Inquiry Committee on consideration of all the facts 

and the oral and written submissions of the parties noted that it was a fact that 

some deaths had taken place during the clinical trials and those details had been    

served by the respondent from the reply to the RTI application. It had also 

rightly taken and printed alongside the response of the Institute to be put by the 

reporter. However, post publication information necessitate further clarification 

from the institute which was obligatory on the part of the newspaper to offered 

to the Institute or the directly affected party, moreso when the readers 

responses dented the image of this premier institute. The Inquiry Committee was 

not satisfied of the plea of space constraints on this count.  In the circumstances, 

the Inquiry Committee directed the complainant to send a precise rejoinder to 

the Times of India and it further directed the editor, Times of India to publish the 

rejoinder conspicuously and furnish clipping to the complainant and Council for 



record. The Inquiry committee further decided that the adjudication in respect of 

this matter be put on the website of the Press Council of India and the AIIMS. 

The Inquiry Committee decided to dispose of the complaint with these 

observations and directions. It submitted its report and findings to the Council.  

Held 

 The Press Council, on consideration of the report of the Inquiry 

Committee decided to dispose of the complaint in term of observations and 

directions made therein. 

 
 


